Óvodaigazgatók 2. online szakmai műhelye a Mód-Szer-Tár-ban – Fókuszban az emberközpontú szemlélet és az egymásra odafigyelő gyakorlat – szakmai anyagai
A nevelési év második műhelyfoglalkozásának – melyet 2024. november 25-én tartottunk meg – központi témája az óvodaigazgató szervezetépítő tevékenysége és felelőssége, mely hatással van az eredményességre, valamint a külső kapcsolatokat és az óvoda társadalmi megítélését is meghatározó belső kapcsolatok rendszerszintű működésére.
Pedagógiai asszisztensek VIII. Országos Konferenciája a Mód-Szer-Tár-ban szakmai anyagai
A konferencia résztvevőinek figyelmét neves szakemberek tolmácsolásában olyan fontos területekre hívtuk fel, melyek fejlesztésében kulcsszerepet vállalhatnak és végezhetnek az óvodapedagógusok munkáját segítő pedagógiai asszisztensek.
Óvodaigazgatói kinevezés bonyolításának folyamata önkormányzati fenntartású intézményekben – Kalauz pályáztatóknak és pályázóknak –
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény és annak 401/2023.(VIII.30.) Kormány rendeletének megfelelő, új eljárásrendű, szakszerű, egyben az adott helyi sajátosságokat és igényeket figyelembe vevő gyakorlati kalauzunk segíti az intézményfenntartókat és a vezetői ambícióval rendelkező pedagógusokat a vezetői pályáztatás sikeres megvalósításában.
Óvodaigazgatók online szakmai műhelye a Mód-Szer-Tár-ban 2024-2025. – 1. foglalkozás (2024.10.21.) szakmai anyagai – „Aki nem tervez, a bukást tervezi meg.”
A nevelési év első műhelyfoglalkozásának központi témája a tervezés, valamint az éppen aktuális vezetői feladatok közül a Mesterprogramok megvalósulásával kapcsolatos intézményvezetői és fenntartói feladatok ellátásához kaptak hathatós szakértői támogatást a résztvevők.
TÉR-műhely sorozat a Mód-Szer-Tár-ban – 1. foglalkozás: Amit a személyes teljesítménycélok teljesítésének folyamatos nyomon követéséről, ellenőrzéséről és értékelhetőségéről feltétlenül tudni kell! szakmai anyagai
Online műhelyfoglalkozásainkon egyrészt az eljárás szerinti aktuális feladatokhoz kívánunk hathatós támogatást nyújtani és módszertani ajánlásokat adni, másrészt megvitatjuk a résztvevők által felvetett kérdéseket és problémákat, valamint sort kerítünk a TÉR bevezetéséhez kapcsolódó jó gyakorlatok megosztására is.
TÉR-műhely sorozat a Mód-Szer-Tár-ban – 2. foglalkozás: 2024. december 12-én
Online műhelyfoglalkozásainkon egyrészt az eljárás szerinti aktuális feladatokhoz kívánunk hathatós támogatást nyújtani és módszertani ajánlásokat adni, másrészt megvitatjuk a résztvevők által felvetett kérdéseket és problémákat, valamint sort kerítünk a TÉR bevezetéséhez kapcsolódó jó gyakorlatok megosztására is.
TÉR műhelyfoglalkozás óvodaigazgatók és a teljesítményértékelésben közreműködők részére a Mód-Szer-Tár-ban szakmai anyagai
A 2024. szeptember 26-án megtartott műhely résztvevői áttekintették a teljesítményértékelés legfontosabb szabályait, eljárásrendjét és az értékelésbe bevont kollégák feladatait, valamint módszertani ajánlásokat kapnak az értékelési feladatok hatékony, és eredményes megvalósításához.
Óvodavezetők online szakmai műhelye a Mód-Szer-Tár-ban 2024-2025. – „A kihívás a vezetés számára a változás megteremtése és a növekedés elősegítése.”
A műhelyfoglalkozásokkal az a célunk, hogy az óvodavezetőket érintő kihívások mentén az „egy cipőben járók” közös együttléte és együtt gondolkodása során a résztvevők kézzelfogható szakmai támogatást kapjanak a munkájukhoz.
Az Óvodai nevelés országos alapprogramja – nyomtatott változatban
A Magyar Közlöny 2018. évi 118. számában fellelhető tartalommal megegyezően ismét elérhető az óvodapedagógusok körében népszerűvé vált kiadvány.
Óvodai éves munkaterv az elvárásoknak megfelelő törvényi és szakmai környezetben a 2024/2025-ös nevelési évre
Segédanyag csomag óvodák részére a kötelező és a Mód-Szer-Tár által javasolt szakmai tartalmakkal, az óvodákkal szemben megfogalmazott jogszabályi és tartalmi elvárások tükrében.
Fenntartói TÉR működtetése – Óvodaigazgató teljesítményértékelése szakértő bevonásával
Az óvodaigazgatót/főigazgatót a vezetők értékelési szempontrendszere szerint a fenntartó értékeli. A Mód-Szer-Tár ehhez az új feladathoz kínál hathatós szakértői segítséget.
Adaptálható TÉR szabályozás a fenntartó számára – Óvodában főigazgató, igazgató teljesítményértékelése
A fenntartói TÉR-rendszert – megfelelve a jogszabályi elvárásoknak – szakértőink úgy állították össze, hogy az értékelés tartalmai illeszkedjenek a fenntartói elvárásokhoz, az egyes intézmények pedagógiai-működési tevékenységeihez, gyakorlatához, és így az értékelési rendszer bevezetésével az igazgatók a lehető legkevesebb változást éljék meg.
Pedagógus TÉR – Óvodák – Adaptálható szabályozás
A teljesítményértékelés jogi szabályozása és az oviKRÉTA PED TÉR felületének kötelező alkalmazása a rendszer működtetéséhez biztos alapot és hátteret jelenthet. Ugyanakkor, bár nem kötelező a szabályzatalkotás, azonban …
Teljesítményértékelés – az értékelendő óvodapedagógus és a munkájukat segítő pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkezők „TÉR-szemüvegén” át – online képzés szakmai anyagai
Az online képzés résztvevői gyakorlatközeli előadás és kérdésfelvetéseik megválaszolásával ismerkedhettek a 2024. szeptember 1-én bevezetésre kerülő pedagógus teljesítményértékelés várható tartalmaival, és a személyüket érintő részleteivel.
Általános iskola és alapfokú művészeti iskola éves beszámolója/értékelése a jogszabályi elvárások tükrében – a 2023/2024. tanévre aktualizáltan
Javasolt segédanyag sablon az éves beszámoló/értékelés elkészítéséhez általános iskolák, valamint alapfokú művészeti iskolák részére.
Óvodai éves beszámoló/értékelés a jogszabályi elvárások tükrében – Javasolt segédanyag sablon csomag a 2023/2024. nevelési évre aktualizáltan
Az éves beszámoló felépítése teljes mértékben, szempontjai pedig az évenként kötelező vagy aktuális tartalmak beépítésével igazodik az önértékelési kézikönyvben is megjelenített elvárásokhoz.
TÉR Műhelykonferencia a Mód-Szer-Tár-ban szakmai anyagai – Óvodák teljesítményértékelési rendszerének kialakítása a jogszabályi elvárások tükrében
Online TÉR-konferenciánkon hathatós támogatást kívántunk nyújtani az óvodák igazgatói és nevelőközösségei számára a bérek évenkénti megállapításának alapját is képező kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer szabályozásához és működtetéséhez.
Óvodavezetők online szakmai műhelye a Mód-Szer-Tár-ban 7. – Az Éves beszámoló készítésének módszertana szakmai anyagai
A nevelési év végéhez közeledve a soron következő aktuális vezetői feladatok egyike az Éves Beszámoló elkészítése, mely dokumentum és feladata jogszabályi elvárás szerinti kötelező tartalmakon túl több más alappilléren is nyugszik.
Pedagógiai asszisztens-műhely a Mód-Szer-Tár-ban – „Más” gyermek a csoportban szakmai anyagai
Az elmúlt év műhelyfoglalkozásai, valamint a Pedagógiai asszisztensek intenzív továbbképzése programokon részt vett kollégák igényei és javaslatai alapján az óvodai csoportba járó „más” gyermekekre, köztük az autista gyermekekre fókuszálunk, melynek során a mindennapi munkájukhoz kaphattak hathatós segítséget a résztvevők.
Dajka-műhely a Mód-Szer-Tár-ban – „Más” gyermek a csoportban szakmai anyagai
A XI. Dajka-konferencia résztvevőinek igényei és javaslatai alapján az óvodai csoportba járó „más” gyermekekre, köztük az autista gyermekekre fókuszáltunk, melynek során a mindennapi munkájukhoz kaphattak segítséget a résztvevők.
Óvodai SzMSz – Szabályzatminta – Intézményre adaptálható mintadokumentum – 2. függelék: Általános munkaköri leírások
A segédanyagok felhasználásával teljesen új munkaköri leírások készíthetők, illetve segítségével a már meglévők módosíthatók, aktualizálhatók.
Óvodai SzMSz –Új szabályzatminta – Intézményre adaptálható mintadokumentum
A segédanyagok felhasználásával a már meglévő működést szabályozó dokumentum módosítható, aktualizálható, igény szerint pedig teljesen új dokumentum készíthető.
Amit a gyakornoknak és a mentornak tudnia kell – Új Adaptálható Gyakornoki Szabályzat óvodák és iskolák számára
A Gyakornoki Szabályzat 2024. január 1-től az intézmények kötelező dokumentumainak sorát gyarapítja, melynek célja, hogy a pálya küszöbén állók szakmai elvárásoknak megfelelő támogatása minden intézményben garantált legyen.
Óvodai Házirend – Új szabályzatminta – Intézményre adaptálható mintadokumentum
A segédanyagok felhasználásával a már meglévő működést szabályozó dokumentum módosítható, aktualizálható, igény szerint pedig teljesen új dokumentum készíthető.
Dokumentum minták – A közalkalmazott pedagógusok és a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak tájékoztatása a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyba kerülésről
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény 157. §-ának (3) bekezdésében foglaltak szerint a törvény rendelkezései által érintettet közalkalmazottakat 2023. szeptember 15-ig tájékoztatni kell a jogviszony 2024. január 1-jén bekövetkező átalakulásáról. Tájékoztató tartalmaink (sablonjaink) ehhez nyújtanak segítséget az óvodák intézményvezetői számára.
Mesterpedagógus, valamint annak megújítását célzó minősítésre készülők műhelyfoglalkozása a Mód-Szer-Tár-ban
Hogy a 2023-2024. nevelési/tanév nyitányát ne a „pályázatíró szorongás” uralja, még a nyár derekán hathatós támogatást kívánunk nyújtani a Mesterpedagógus pályázat írásában első ízben, vagy már a megújításában érintettek számára.
Óvodai csoportnaplót kiegészítő szülői nyilatkozatok – Az óvodai csoportnapló melléklete
Önálló dokumentumminták, melyek bármely óvodai csoportnapló mellékletét képezhetik.
Mesterpedagógus pályázat megújítása – Mesterműhely foglalkozás szakmai anyagai
Hogy a nyár ne „pályázatíró szorongással”, hanem többnyire pihenéssel teljen, és az újabb Mesterpályázathoz szükséges érdemi tartalmak egyeztetésére még ebben a nevelési/tanévben sor kerülhessen, hathatós támogatást kívánunk nyújtani a Mesterpedagógus pályázat megújításában érintettek számára.
Amit az óvodai dajkának és a pedagógiai asszisztensnek a nyári óvodai életről feltétlenül tudni kell! – Dajka – és Pedagógiai asszisztens-műhely II. a Mód-Szer-Tár-ban szakmai anyagai
Az áprilisi szakmai műhely középpontjában a gyermeki szükségletek, valamint az intézményi igények és lehetőségek függvényében a pedagógiai munkát segítők speciálisan nyári teendőit tekintettük át oly módon, hogy közben bővülhettek ismereteik, és fejlődhettek a pedagógiai feladatok ellátásához szükséges kompetenciák.
Óvodatitkár-műhely II. a Mód-Szer-Tár-ban – „Nem a kihívás határozza meg kik vagyunk és mivé leszünk, hanem az a mód ahogy szembenézünk a kihívásokkal.”
A stressz sajnos az óvodatitkárok számára is a mindennapok elkerülhetetlen velejárója, de ha túl sokat stresszelünk, az hatással lehet a hangulatunkra, a munkánkra, a kapcsolatokra, és még a testünk működésére is…
Óvodai felvételi előjegyzési napló pdf formátumban
Az Óvodai felvételi előjegyzési napló tartalmi és formai összeállítása során a GDPR-elvárásoknak való megfelelésen túl arra törekedtünk, hogy a gyermeke felvételét kérő szülőktől minden olyan adat beszerzésre és rögzítésre kerüljön, melyekre a felvételt követően is szüksége lesz az óvodának.
Óvodai felvételi és mulasztási napló pdf formátumban
Az óvodavezetők álma, hogy esténként nyugodtan tudják lehajtani a fejüket, rémálma pedig – többek között – a kötelező dokumentumok, köztük a pénzügyi dokumentumnak is számító felvételi és mulasztási napló tartalmi és formai megfelelőségének és naprakészségének biztosítása.
Dajka-műhely I. a Mód-Szer-Tár-ban – Amit az óvodai dajkának feltétlenül tudnia kell! – A gyermekek testi és lelki szükségletei: Szakmai anyagok
A 2023. március 24-én megtartott dajka-műhelyében a dajka kompetenciák tükrében bepillanthattunk a résztvevők hétköznapjaiba és intézményeik teljesítményértékelési gyakorlatába, melyhez hathatós szakmai támogatást is nyújtottunk. A szakmai anyagokat azok számára ajánljuk, akik személyesen nem tudtak részt venni a műhelyfoglalkozáson.
„Maradj talpon! – MENTÁLNAP az óvodavezetők és munkatársaik lelki egészségének védelmében
Milyen technikákkal előzheti meg az intézményvezető saját és munkatársainak lelki sérüléseit? Erre, és hasonló kérdésekre is választ ad a Mód-Szer-Tár mentálhigiénés szakembere Kissné Dr. Korbuly Katalin, és azoknak a munkalapoknak az ,,üzenetei”, amelyeket a résztvevők a helyszínen alkalmaznak.
Értékelési–Teljesítményértékelési szabályzat óvodák számára
Az intézmény értékelési rendszerének működtetésére alapozottan – a nevelési évre vonatkozóan – a pedagógus illetményét a besorolási illetményétől eltérően is megállapíthatja a munkáltató.
Az óvodák bérköltségeit érintő jogszabályváltozások – 2022. január
Az összefoglaló és az aktuális bértáblák ingyenesen letölthetők pdf formátumban.
Óvodai pedagógiai program beválását és hatékonyságát befolyásoló tényezők vizsgálata
A mérés célja, hogy az óvodapedagógusok értékeljék a pedagógiai program koncepcióinak gyakorlati megvalósulását befolyásoló legfontosabb tényezőket.
Dajka-műhely a Mód-Szer-Tár-ban – Amit az óvodai dajkának feltétlenül tudnia kell! – Szakmai anyagai megrendelhetők
A pandémia miatt “Az óvodapedagógus jobb keze a dajka” nagylétszámú konferenciánk helyett online beszélgethettek a Dajka-műhely résztvevői, a mindennapi munkájukat támogató tartalmakkal bővíthették ismereteiket, választ kaphattak kérdéseikre, és online beszélgethettek hasonló cipőben járó kollégáikkal.
Segédanyag csomag a Mester- és Kutatóprogram megvalósításával kapcsolatos intézményvezetői vagy fenntartói feladatokhoz
A pedagógiai gyakorlat megújításával, fejlesztésével, új eredmények és módszerek megosztásával számos intézményben Mester vagy Kutatóprogram megvalósításával vesznek részt kollégák a pedagógusok támogatásában. Segédanyag csomagunk ezen programok jogszabályi elvárásoknak megfelelő nyomon követését és dokumentálását hivatott hatékonyan támogatni.
Biztosan kezdek, mert már tudom – Fejlettségi szintmérő feladatgyűjtemény iskolába készülőknek – Nyomtatható formátumban
A feladatgyűjtemény iskolába készülő óvodás gyermekek számára készült, mely az óvodában és a családban egyaránt alkalmazható, és hozzájárulhat ahhoz, hogy a következő tanévben magabiztos első osztályos gyermekek kezdjék meg iskolai tanulmányaikat.
Adaptálható Hőségriadó Terv óvodák számára
A gyermekek és a dolgozók egészségvédelme érdekében a hőhullámok idején kiemelt jelentőségű a gyors és összehangolt cselekvés. Ez is indokolja, hogy az óvoda valamennyi dolgozója és az óvodahasználó szülők egységes elvek mentén legyenek felkészültek a hőséghelyzet hatékony és komplex kezelése terén.
Egységes és biztonságos digitális tér kialakítása az óvodában, hogy “egy nyelven beszéljünk”
A Google Meet díjmentes használattal lehet az óvoda belső és külső partnereinek kommunikációs csatornája, ahova közvetlenül a Gmailből lehet bekapcsolódni.
Új! Aktuális! Hatályos! – Módszertani ajánlás óvodapedagógiai szakmai vélemény elkészítéséhez a tankötelezettség megkezdésének vagy további egy évig történő halasztásának megalapozott döntéséhez a szülők és az Oktatási Hivatal számára – Fejlődés mutató összesítő adatlap
Módszertani ajánlásunkkal segíteni kívánjuk a tankötelezettség teljesítésével kapcsolatos jogszabályok megfelelő értelmezését és intézményi gyakorlatát.
ÚJ Fejlődési napló – Az óvodás gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció – Megrendelhető a Fejlődési napló I., II., III., IV.
Az óvodák igényeire alapozottan készült kötelezően vezetendő dokumentumok mindegyike összhangban van az Óvodai nevelés országos alapprogramjával, valamint a 20/2012.(VIII.31.) EMMI rendeletben megfogalmazott elvárásokkal. Az új Fejlődési naplóban a dokumentálás egyszerű és átlátható.
Hasznos információs technológiák az óvodapedagógus kezében – 15 órás online tanfolyam
Mini tanfolyamunk célja, hogy a mindenki számára elérhető digitális eszközök megismerésével megsegítse a mindennapi teendőket, valamint egy esetleges jövőbeli Home Office helyzetre felkészítse és támogassa az óvodapedagógusokat.
Óvodán kívüli óvodai nevelés megszervezése a koronavírus- járvány idején – Adaptálható – Általános tájékoztató – Ingyenesen letölthető szakmai anyag óvodavezetőknek, óvodapedagógusoknak, családoknak
A segítő szándék őszinte erejével ajánlunk fel módszertani kiadványunkat a koronavírus-járvány miatt Home Office üzemmódban működő hazai és határon túli magyar óvodapedagógusok számára.
Hasznos praktikák a Mód-Szer-Tár-ból 2. – Fejlődés mutató összesítő adatlap – A gyermeki fejlődés állapotáról az óvoda által vezetett kötelező dokumentum (Fejlődési napló) javasolt melléklete
Célszerű-e az óvoda által vezetett Fejlődési napló átadása a szülő számára összegző értékelés nélkül? Szükség esetén, utólag tudja-e bizonyítani a pedagógus, hogy adott esetben egy „X” jelzés pontosan milyen tartalmakat takart a gyermek erőssége – fejleszthetősége, okok, javasolt módszerek és eljárások, az óvoda és a család feladatai stb. vonatkozásában?
SOS pedagógus önértékelés – törvényesen, praktikusan – Amit az önértékelésről tudni kell!
Sürgető a feladat annál is inkább, mivel (öt évente egy alkalommal) a 2015-2016. nevelési/tanévben foglalkoztatott és jelenleg is alkalmazott pedagógusok önértékelését legkésőbb a jelen, 2019-2020. nevelési/tanév végéig el kellett végezni.
Útmutatók a 2020. évi minősítési eljárásban résztvevő pedagógusok számára
A 2020. évi Pedagógus I., valamint a Pedagógus II. fokozat megszerzésére irányuló minősítő vizsgára, illetve minősítési eljárásra való felkészülésben az „Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez” című dokumentum, az Útmutató hatodik változata nyújt segítséget.
Kötelező dokumentációs tartalmak a bölcsődében I. – Megrendelhető dokumentumminták
Első bölcsődei dokumentum csomagunk adaptálható mintákat tartalmaz a bölcsődei felvételhez, a jelenlét/hiányzás vezetéséhez, valamint az étkeztetés igénybevételének jogszerű dokumentálásához.
Óvodai felvételi előjegyzési napló megrendelhető pdf formátumban
Az Óvodai felvételi előjegyzési napló tartalmi és formai összeállítása során a GDPR-elvárásoknak való megfelelésen túl arra törekedtünk, hogy a gyermeke felvételét kérő szülőktől minden olyan adat beszerzésre és rögzítésre kerüljön, melyekre a felvételt követően is szüksége lesz az óvodának.
Óvodai felvételi és mulasztási napló pdf formátumban megrendelhető
Az óvodavezetők álma, hogy esténként nyugodtan tudják lehajtani a fejüket, rémálma pedig – többek között – a kötelező dokumentumok, köztük a pénzügyi dokumentumnak is számító felvételi és mulasztási napló tartalmi és formai megfelelőségének és naprakészségének biztosítása.
Önértékelési kézikönyvek
Az egységes intézményi önértékelést az Oktatási Hivatal által kidolgozott és az oktatásért felelős miniszter által jóváhagyott standardok szerint kell lefolytatni.
Vezetői pályázat elkészítése összhangban a köznevelési és közoktatási intézményekkel szembeni elvárásokkal című szakmai napunk anyagai
(Vezetői csomag) megrendelhetők.
A program 2018. február 16-án került megrendezésre. A szakmai anyagokat azoknak ajánljuk, akik nem tudtak személyesen részt venni a programon.
Óvodai éves tanulási terv készítésének egy alternatív lehetősége
– Éves tematikus terv gyűjtemény vegyes óvodai csoport számára
“Az én dajka nénim” Országos rajzpályázatunk
Az alkotások megtekinthetők: