A fenntartói TÉR-rendszert – megfelelve a jogszabályi elvárásoknak – szakértőink úgy állították össze, hogy az értékelés tartalmai illeszkedjenek a fenntartói elvárásokhoz, az egyes intézmények pedagógiai-működési tevékenységeihez, gyakorlatához, és így az értékelési rendszer bevezetésével az igazgatók a lehető legkevesebb változást éljék meg.
A pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet hatálya kiterjed az óvodában főigazgató/igazgató munkakörben foglalkoztatott munkáltatójára is. A főigazgató/igazgató teljesítményét a Púétv. 98. § (3) bekezdésében meghatározott illetmény-megállapítás végrehajtása érdekében a 2024-2025. nevelési évtől a 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet szerint lesz köteles a munkáltató értékeli. A Mód-Szer-Tár adaptálható szabályozásával és a kapcsolódó segítő tartalmakkal (később igény szerint szakértői támogatással is), az új értékelési feladathoz kívánunk segítséget nyújtani a fenntartók számára
Óvodák vonatkozásában – bár a jövőben egységes értékelési szempontokhoz rendelt tartalmak mentén történhet az értékelés – a főigazgató/igazgató munkateljesítményének megítélését alapvetően az alábbi kulcskérdésekre adható válaszok jelentették, és jelentik a jövőben is:
- A nevelés-fejlesztés kínálata és színvonala megfelel-e a szakmai elvárásoknak és a helyi igényeknek?
- Mennyire hatékony az intézményi erőforrások felhasználása?
- Teljesülnek-e a pedagógiai programokban rögzített fejlesztési célok?
- Az intézményben folyó munka pedagógiai hatékonysága, a gyermeki kompetenciafejlesztés eredményessége mennyiben felel meg az országos és a fenntartói elvárásoknak?
- Időarányosan megvalósulnak-e a fenntartó által korábban elfogadott óvodaigazgatói pályázat célkitűzései és a kapcsolódó feladatok?
A szabályozás felépítése harmonizál az Oktatási Hivatal által gondozott módszertani ajánlással, tartalmait illetően pedig túlnyomórészt a kézikönyvekben és útmutatókban az óvodákkal/óvodavezetőkkel szembeni szakmai és fenntartói elvárások beépítésére került sor.
A jelzések alapján még a bizonytalanság mind a fenntartók, mind pedig az igazgatók körében, ezért az adaptálható TÉR-szabályozást egy „ötlettárral” egészítettük ki, mellyel mind a fenntartót, mind pedig a főigazgatókat/igazgatókat kívánjuk támogatni az évente 4 egyéni teljesítménycél meghatározása során.
Ajánljuk: Önkormányzati, állami, egyházi, alapítványi és egyéb fenntartású óvodák fenntartói, valamint – elsősorban tájékoztatási szándékkal – az óvodák főigazgatói/igazgatói számára.
Különösen ajánljuk: azoknak az óvodafenntartóknak:
- ahol az értékelők és az értékeltek számára fontos a biztonságot nyújtó, garanciát is jelentő szabályozás;
- ahol módszertani segítséget szeretnének igénybe venni a bevezetés előkészítési szakaszában;
- ahol az érintettek számára átlátható kell, hogy legyen az értékelési folyamat melynek egyik alappillére az „egy nyelven” kommunikálás, a közös szabályozás.
Nem ajánljuk: azoknak a fenntartóknak:
- ahol az érintettek ismerik a vonatkozó jogszabályokat és azokat elegendőnek tartják;
- ahol megfelelő kompetenciákkal rendelkeznek az értékelők;
- ahol az érintettek hasznosítani tudják teljesítményértékelési tapasztalataikat.
Megrendelőink az alábbi Word formátumban letölthető tartalmat kapják meg:
- Adaptálható TÉR … Önkormányzata által fenntartott óvoda/óvodák igazgatója/igazgatói értékelésére vonatkozó teljesítményértékelési rendszer
- A szabályozás függeléke és mérőeszközei:
-
- 1. sz. függelék: Kompetencia és teljesítmény alapú teljesítményértékelés óvodaigazgatók számára helyi értékelési szempontokkal 2024-2025. (Adaptálható)
- Az óvodaigazgató kompetencia és teljesítmény alapú értékelése keretében óvodaigazgatói önértékelő kérdőív
- Az óvodaigazgató kompetencia és teljesítmény alapú értékelése keretében a pedagógusok elégedettségét mérő kérdőív
- Az óvodaigazgató kompetencia és teljesítmény alapú értékelése keretében a szülők elégedettségét mérő kérdőív
- Az óvodaigazgató kompetencia és teljesítmény alapú értékelése keretében a teljesítményértékelési folyamat értékelése – Az igazgató elégedettségét mérő kérdőív
- ÖTLETEK óvodai főigazgató/igazgató személyre szabott teljesítménycéljaihoz
A személyre szabott teljesítménycélok szakmai, nevelési/módszertani, valamint egyéb területeket ölelnek át, és magukban foglalhatnak az alapfeladatként elvégzett tevékenységekkel kapcsolatos, egyértelmű minőségi vagy egyéb mutatóhoz kapcsolódó elemeket is. A teljesítménycélok minden főigazgató/igazgató esetében egyéniek és eltérőek, melyeket (4 teljesítménycélt) az értékelő fenntartó vagy a fenntartó által bevont értékelő az értékelendő személlyel egyeztetve közösen, legkésőbb augusztus 31-ig kell, hogy meghatározzon
Ára: 20.000 Ft+Áfa, bruttó 25.400 Ft
Adaptálható TÉR szabályozás a fenntartó számára – Óvodában főigazgató, igazgató teljesítményértékelése - Megrendelő lap (54,5 KiB, 212 hits)
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné intézményfejlesztő
A szakmai ajánlat margójára: A visszajelzés, a visszacsatolás nem elsősorban a kritika, de minden emberi tevékenység értékének alapja: ez ad kontextust, irányt, motivációt a cselekvéseinknek, nem véletlen, hogy ez a pedagógia egyik legfontosabb része is. (Zelei Dávid)