A teljesítményértékelés jogi szabályozása és az eKRÉTA rendszer kötelező alkalmazása a TÉR működtetéséhez biztos alapot és hátteret jelenthet, ugyanakkor, a bevezetés első évének tapasztalatai bizonyítják, – bár intézményi szabályzat készítése nem kötelező – hogy fontos volt a jogszabály által is előírt TÉR- tartalmak helyi szabályozása.
Az illetmények eltérítésének lehetőségét is biztosító teljesítményértékelés bevezető évének tapasztalatai az értékelés szereplőiben megerősítették, vagy éppen felhívták a figyelmet arra, hogy mely pontokon nagyon fontos a TÉR helyi szabályozása, és annak minden érintett számára történő ismerete.
A szabályozás és a rendszer működtetése során fontos, hogy az értékelők és az értékeltek a jogszabályi elvárások figyelembevételével „egy nyelven beszéljenek”. Közösen értelmezzék az ágazati, és határozzák meg a saját intézményi szintű célokat, a konfliktushelyzetek kialakulását is megelőző alapelveket, és az értékelés egységes szempontjaihoz lehetőség szerint konszenzussal határozzák meg a kompetencia és teljesítmény objektív megítélésére alkalmas belső értékelési szempontjaikat.
A bevezetés első évében a konfliktusok forrásai többnyire az alábbiak voltak, illetve lehetnek a jövőben is:
- Számos intézményben elmaradt a módszertani ajánlásban meghatározásra kerülő alapelvek továbbgondolása, illetve a rendszer működtetésének garanciáját is jelentő alapelvelvek egységes értelmezése, olykor pedig az alkalmazása.
- A közreműködők olykor hiányos szerepmeghatározása, valamint az értékelési feladatok megfelelő ellátásához szükséges módszer és eszközbeli hiányosságai gátolták, nehezíthették a munkát.
- A „puding próbája” bizonyította, hogy nem csak az értékelendő pedagógus, de az értékelhetőség szempontjából az igazgató, és az értékelésre kijelölt (bevont) kolléga szempontjából is nagyon fontos a személyre szabott éves teljesítménycélok meghatározásának módja.
- Körültekintő vezetői feladat az egyedi intézményi értékelési szempont/szempontok kialakításának módja.
- Elmaradt, vagy a nevelőközösség bevonódását kevésbé élvezve került meghatározásra az összesen 76 pontot érő egységes értékelési szempontokhoz rendelt belső (saját intézményi) értékelési szempontok rendszere, a „TÉR lelke”.
- … Számos pedagógus – éppen az egységes értékelési szempontokhoz rendelhető belső értékelési szempontok hiányában vagy hiányos ismeretében – azt gondolta, hogy a TÉR csak a 3 személyes teljesítménycél vállalásából, és azok megvalósításából áll.
- Komoly problémaforrást volt, vagy lehet a későbbiek során is a feladatok pontatlan ütemezése.
Az óvodák számára készült TÉR-dokumentum adaptálásával hathatós támogatást kívánunk nyújtani az igazgatók és nevelőközösségeik számára a kompetencia és teljesítményalapú értékelési rendszer helyi szabályozásához, vagy a helyi szabályozás törvényi változásokhoz történő igazításához, a tapasztalatok beépítését célzó korrekciójához.
A dokumentum – példaként – konkrétan egy több intézményegységgel működő óvoda teljesítményértékelésének szabályozása, mely saját intézményhez igazítható, adaptálható.
Felépítése követi a jogszabályi erővel bíró szakmai, módszertani ajánlást (Az Oktatási Hivatal által közzétett, a köznevelési intézményekre vonatkozó TÉR-dokumentumok a pedagógusok és vezetők teljesítményértékeléséhez itt olvashatók.)
A szabályozásra javasolt tartalmak között rangos helyet kell, hogy elfoglaljanak a közösen kialakított alábbi alapelvek, illetve azok részletes kifejtése, mint:
- a célorientáltság elve,
- a fejlesztő szándék elve,
- a pedagógiai megalapozottság elve,
- a sokoldalúság elve,
- a mérhetőség, objektivitás elve,
- a kivitelezhetőség elve,
- a konszenzus elve.
Az egyes alapelvek szabályként kerültek megfogalmazásra, és adott esetben a működtetés garanciáiként értelmezhetők.
A törzsdokumentumhoz (Teljesítményértékelési Rendszer–Kompetencia és teljesítményalapú értékelés – Óvoda) a jogszabályi elvárás szerinti tartalommal függelékként kapcsolódnak az egységes értékelési szempontokhoz rendelt belső értékelési, valamint az évente meghatározásra kerülő „7. Egyedi intézményi értékelési szempont” sablonok, melyek az eKRÉTA rendszerben történő rögzítést megelőzően – módszertani segédanyagként – támogatják az évenként változó/változtatható tartalmak tudatos átgondolását, tervezését. Tehát a sablonok és munkadokumentumok az érintettek bevonódásának biztosításával a saját belső szempontrendszer kialakítását hivatottak támogatni tekintettel arra, hogy az eKRÉTA felületen a felkészülés/tervezés ezen fázisa nem végezhető. A kész függelékek eKRÉTA felületen történő megosztása (a tartalmak bemásolásával) óvodaigazgatói hatáskör.
Függelék sablonok:
- TÉR Szabályozó 1. sz. függelék – Óvodapedagógus (sablon)
- TÉR Szabályozó 1. sz. függelék – Nemzetiségi óvodapedagógus (sablon)
- TÉR Szabályozó 2. sz. függelék – Óvodapszichológus, gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, gyógytestnevelő (sablon)
- TÉR Szabályozó 3. sz. függelék – NOKS (sablon)
Az alábbi értékeltek vonatkozásában egy-egy példát is tartalmazó munkadokumentummal is támogatni kívánjuk a helyi szabályozás kialakítását:
- Munkadokumentum- Óvodapedagógus – egységes belső szempontok – néhány példával
- Munkadokumentum- NOKS – egységes belső szempontok – néhány példával
- Munkadokumentum- Gyógypedagógus – egységes belső szempontok – néhány példával
- Munkadokumentum- Óvodapszichológus – egységes belső szempontok – néhány példával
- Munkadokumentum- Igazgató helyettes – egységes belső szempontok – néhány példával
További segédleteink:
- Munkadokumentum- 1. sz. függelékhez: Dokumentumelemzés, mérőeszköz – példákkal
- Munkadokumentum- Sablon_ ..sz. függelékhez_ mérőeszköz
- ÖTLETEK óvodapedagógusok személyre szabott teljesítménycéljaihoz
A személyre szabott teljesítménycélok szakmai, nevelési/módszertani, valamint egyéb területeket ölelnek át, és magukban foglalhatnak az alapfeladatként elvégzett tevékenységekkel kapcsolatos, egyértelmű minőségi vagy egyéb mutatóhoz kapcsolódó elemeket is. A teljesítménycélok minden pedagógus esetében egyéniek és eltérőek, amelyeket (3 teljesítménycélt) az értékelő vezető az értékelendő személlyel egyeztetve közösen, legkésőbb szeptember 30-ig kell, hogy meghatározzon.
A dokumentumok aktualizálva: 2025. szeptember
Ajánljuk: Fenntartótól függetlenül azoknak az óvodáknak:
- akik a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet, és a rendelet által is hivatkozott (kötelezően alkalmazandó) módszertani ajánlások változásaihoz kívánják igazítani a már korábban elkészített TÉR szabályozásukat,
- akik korábban csak munkatervi szinten szabályoztak, de „a puding próbája” felhívta figyelmüket a TÉR részletesebb belső szabályozására,
- akik számára fontos a garanciát is jelentő szabályozás,
- akik az intézményi szabályozáshoz módszertani segítséget szeretnének igénybe venni,
- ahol az érintettek számára átlátható kell, hogy legyen a szervezet, melynek egyik alappillére az „egy nyelven” kommunikálás, a közös szabályozás.
Nem ajánljuk: Fenntartótól függetlenül azoknak az óvodáknak:
- ahol az érintettek ismerik a vonatkozó jogszabályokat és azokat elegendőnek tartják,
- ahol az érintettek ismerik az aktuális jogszabályi változásokat, melyeket könnyen és jól tudnak értelmezni a jogszabályi,
- ahol az érintettek rendelkeznek hasznosítható teljesítményértékelési tapasztalatokkal és úgy ítélik meg, hogy a helyi szabályozásra nincsen szükségük, illetve a szabályozáshoz nem igényelnek külső segítséget.
Ára 15.000 Ft+Áfa, bruttó 19.050 Ft
Pedagógus TÉR - Óvodák – Adaptálható szabályozás - Megrendelő lap (22,3 KiB, 40 hits)
Az adaptálható szabályozás tartalma: a törzsdokumentum, valamint a fentebb már felsorolásra került, összesen 12 segítő tartalom, Word formátumban
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
A szakmai ajánlat margójára: „A lényeg nem mindig az volt, hogy azt csináld, amit akarsz. a lényeg az volt, hogy azt csináld, amit csinálsz, és azt jól csináld.”
